Gas, water en elektriciteit aansluiten voor je nieuwe huurwoning

4 mei 2022

Gefeliciteerd! Je hebt een nieuwe huurwoning. Maar voordat je echt kan gaan genieten zijn er ene paar zaken die je zelf moet regelen; zoals de aansluitingen van gas, elektriciteit, water en afval. In dit artikel beschrijven we waar je rekening mee moet houden. Zo hopen we je snel op weg te helpen.

 

Pak je huurovereenkomst erbij

Lees de huurovereenkomst goed  door en bekijk welke kosten en aansluitingen al opgenomen zijn in de huurprijs en welke niet. Bij veel huurcontracten zijn enkele aansluitingen al in de huurprijs opgenomen. Het is dus goed te weten wat al geregeld en betaald wordt, en wat u als huurder zelf moet regelen en/of betalen.

Als u een huis in Nederland betrekt moet u mogelijk de aansluitingen zelf regelen. We bespreken hieronder drie soorten aansluitingen en betalingen voor Nederlandse nutsvoorzieningen.

 

Elektriciteit en gas

Er is in Nederland een ruim aanbod aanbieders en diensten. Energie is een concurrerende en liberale markt. Bent u milieubewust? Dan kunt u voor een groene optie kiezen. Dit wordt geproduceerd uit milieuvriendelijke bronnen zoals wind, zon, water en biomassa. Vanwege de verschillende keuzemogelijkheden is het verstandig prijzen, energiebronnen (groen of traditioneel) en contracttypen met elkaar te vergelijken.

 

Gas, water en licht vergelijken

Bekijk deze lijst van de belangrijkste Nederlandse energieleveranciers. Op Energievergelijken.nl en Pricewise.nl kunt je aanbod en prijzen van verschillende aanbieders naast elkaar zetten. Op consuWijzer, een door de overheid ondersteund initiatief ter ondersteuning van de consument, wordt geadviseerd om te vergelijken via meerdere prijsvergelijkingssites zodat je een goed overzicht hebt van alle beschikbare aanbieders.

 

Contract afsluiten

Wanneer je een beslissing hebt gemaakt kun je gemakkelijk via internet of telefonisch een contract afsluiten. Je hebt hier je paspoort, identiteitsbewijs, een bewijs van ingezetenschap in de gemeente en een bankafschrift nodig.

 

Netwerkbeheerder

Na het selecteren van de energieleverancier heb je contact met twee bedrijven: een netwerkbeheerder en de energieleverancier. De netwerkbeheerder verzorgt de meters. Om er zeker van te zijn dat je alleen het door jouw gebruikte aandeel betaald, geef je wanneer je de energieleverancier gekozen hebt de meterstanden door. Dan gaat je contract met die meterstanden in. Vergeet je deze door te geven, dan maakt de energieleverancier een schatting die hoger uit kan vallen en je dus meer geld kost.

 

Belangrijk om te weten

Op het Nederlandse stroomnet wordt standaard Europese 220v (50 Hz) spanning aangeboden. Britse, Amerikaanse en andere buitenlandse apparaten vereisen een adapter. Deze zijn in veel winkels en webshops te verkrijgen.

 

Bij een stroomstoring, kun je 24/7 gratis bellen naar het nationale nummer 0800 – 9009. Met deze oproep breng je je netwerkbeheerder op de hoogte. Als de storing beperkt is tot jouw woning en niet eenvoudig kan worden opgelost, dien je contact op te nemen met uw energieleverancier.

 

Wateraansluiting

Waterbetalingen zijn opgesplitst in twee delen: een gebruiksvergoeding en een lokale belasting voor rioolgebruik, onderhoud en andere diensten. Elke aanbieder voor water heeft een eigen regio. Je kunt de aanbieder niet kiezen. Op vewin.nl kunt u de aanbieder in uw regio vinden.

Nederlands leidingwater behoort tot het veiligste drinkwater ter wereld. Het wordt voortdurend getest en effectieve zuiveringsmethodes worden gebruikt om de waterkwaliteit te waarborgen.

 

Afvalinzameling

De gemeente verzorgt het ophalen en verwerken van afval. Aan jou wordt een bedrag berekend naar de grootte van je gezin. De gemeente voorziet je van een kalender met daarop informatie over wanneer het afval opgehaald wordt.

 

Huishoudelijk vuil kan, afhankelijk van in welke gemeente of wijk je woont, aangeboden worden in vuilniszakken (in de supermarkt te verkrijgen), rolcontainers die door de gemeente geleverd worden of in ondergrondse containers die op het trottoir te vinden zijn. 

Afval dat niet op de reguliere methode aangeboden kan of mag worden, kun je bij de milieustraat aanbieden of  je kunt bij de gemeente regelen dat het opgehaald wordt.

 

Betalen aan Nederlandse nutsbedrijven

Voor gas en elektriciteit zijn twee afzonderlijke betalingen nodig: één voor de leverancier en één voor gebruik van het netwerk. De betalingen worden meestal gecombineerd in één factuur, maar sommige aanbieders sturen twee afzonderlijke facturen. Voor water betaal je maandelijks of driemaandelijks, afhankelijk van je aanbieder. Betalingen kunnen worden geregeld via automatische incasso of je kunt de bedragen overmaken. Voor gas, water en elektriciteit wordt om een jaarlijkse meterstand gevraagd. Je krijgt hiervan bericht.

 

We wensen je heel veel woonplezier toe. We hopen met deze informatie je snel op weg te helpen met het aansluiten van gas, water en licht/elektriciteit voor je huurwoning.

terug naar overzicht

Ons team gaat aan de slag met jouw wensen en behoeften!

Met een woningbestand van ruim 20.000 woningen is vb&t Verhuurmakelaars een van de grootste verhuurspecialisten van Nederland. We hebben 50 jaar ervaring in het verhuren en beheren van woningen.

Op de hoogte blijven van ons woningaanbod?

Maak een account aan en ontvang van ons per e-mail updates met voor jou relevant woningaanbod.

Maak een zoekprofiel aan